Történet
Iskolatörténet

Iskolánk története dióhéjban
„Én iskolám, köszönöm most neked,
Hogy az eljött élet-csaták között
Volt mindig hozzám víg üzeneted.
Tápláltad tovább bennem az erőt,
Szeretni az embert és küzdeni
S hűn állni meg Isten s ember előtt.”
(Ady Endre: Üzenet egykori iskolámba, részlet)
Szeged városa 1885-ben alapította iskolánk jogelődjét, a polgári iskolával kapcsolatos közép kereskedelmi iskolát, amely akkor 42 fiútanulóval kezdte meg első tanévét. Az intézmény 1899 óta állami fenntartásban működik a Stefánia 14. szám alatt található, a Baumgarten Sándor által tervezett, mára már patinássá vált épületben.
A hároméves, középfokú szakmai képzést nyújtó iskola népszerű volt, ugyanakkor magas követelményeket támasztott az itt tanuló diákokkal szemben. Az itt szerzett érettségi bizonyítvánnyal a kereskedelemben, postán, pénztárban, zálogházban vagy a vasútnál lehetett elhelyezkedni. A kiváló tanároknak köszönhetően az iskola élete sokoldalú volt: önképző-, dalos-, zene-, gyorsíró-, valamint tornakörben és segélyegyletben egyaránt tevékenykedhettek a diákok.
Az első világháborút követően, a trianoni békeszerződés által kijelölt új határok következtében 75 helyett 41 hasonló, immár úgynevezett felső kereskedelmi iskola maradt, melyek négy évfolyamán az oktatás célja a magángazdasági képzés lett. A második világháború alatt - 1940-től - ismét változott ez az iskolatípus, a középiskolákkal egyenrangú kereskedelmi középiskolaként működött tovább, ahol a gyakorlati oktatás nagyobb szerepet kapott, az érettségin gyakorlati vizsgát is tenni kellett. Habár az épületet katonai célokra is igénybe vették, a háború komoly károkat nem okozott benne.
1949-ben közgazdasági gimnáziummá vált iskolánk, 1952-ben közgazdasági technikum statisztikai tagozat megnevezést kapott. A változások következtében már együtt tanulhattak fiúk és lányok. 1951-1977-ig ebben az épületben kapott helyet a két évfolyamos Gépíró és Gyorsíró Iskola is. Intézményünk 1955-ben választott magának névadót; azóta a nemzetközileg is elismert 19. századi kiváló statisztikus, Kőrösy József (1844-1906.) nevét viseli büszkén.
Jelentősebb változás 1972-ben történt, amikortól számviteli-gazdálkodási ágazaton ipari, kereskedelmi, mezőgazdasági gyakorlási iránnyal folyt a képzés, amely ebben a formában 1993-ig tartott. Iskolánk tanulói szaktantárgyakból (könyvvitel, statisztika) minden évben bejutottak országos döntőkbe az OSZTV-n vagy a KSH pályázatán, de voltak országos eredményeink gazdasági számtanból, matematikából, politikai gazdaságtanból, oroszból, kémiából, de még a Szép magyar beszéd versenyen is. A nyolcvanas években a szocializmus mélyülő válsága és a KISZ-keretek ellenére iskolánkban élénk kulturális és sportélet zajlott; városi, megyei és országos eredményekkel is gazdagodtunk. 1985-ben ünnepségsorozattal emlékezett meg az intézmény fennállásának 100. évfordulójáról. A centenárium alkalmából nálunk végzett tudósok előadásaira, író-olvasó találkozóra, emlékműsorra, illetve évkönyv kiadására is sor került a tantestület közös szervező munkája eredményeképpen. 1987-től a kor kihívásaira reagálva indult be a Kőrösyben a számítástechnikai képzés, ami azóta is meglévő orientáció ’C’ osztályainkban. A gépírás tanítása 1993 óta elektronikus írógépeken folyt, majd gépparkunk növekedésével megtörtént a számítógépes gépírásra való áttérés.
A Nemzeti Alaptanterv bevezetése után az 1998-2000. között beiratkozott diákjaink az érettségivel már nem kaptak szakképesítést, ezt a 13. évfolyam végét lezáró vizsga során szerezhették meg. A 2000-2004-ben induló osztályokban már általános közgazdasági, külkereskedelmi, számítástechnikai és közgazdasági-szakmai orientációkból választhattak a hozzánk felvételiző nyolcadikosok.
A 2004/2005. tanév a kétszintű érettségi bevezetését hozta el, melynek értelmében a 12. osztályosok közép- vagy emelt szinten tehettek érettségi vizsgát a jelentősen megváltozott követelményrendszer szerint. A százalékosan is kifejezett érettségi eredmények a felsőoktatásban továbbtanulóknak felvételi pontszámot is jelentettek. Ettől a tanévtől kezdve választhatták kilencedikeseink a nyelvi előkészítő évfolyamot, valamint az emelt óraszámú nyelvi (angol és német), a számítástechnikai és a közgazdasági-szakmai osztályainkat. 11-12. osztályban a tanulók szakmai előképzést kaptak, a munkahelyen hasznosítható szakmai tudást a 13-14. évfolyamokon szerezhették meg külkereskedelmi ügyintéző, pénzügyi-számviteli ügyintéző vagy irodavezető szakokon. A folyamat az Országos Képzési Jegyzék szerinti vizsgával zárult.
2009-ben a hasonló profilú iskolák úgynevezett iskolabokrokba kerültek, így iskolánk a Szegedi Kereskedelmi, Közgazdasági és Vendéglátóipari Szakképző Iskola Kőrösy József Tagintézményeként működött a Szakképzési Centrumok megalakulásáig. A 2015. július 1-jével megalakult Szegedi Szakképzési Centrum jelenleg 10 szakképző intézménnyel, 20 telephellyel 2 településen fogja össze a szakképzést. Iskolánk 2020 szeptemberéig a centrum szakgimnáziuma volt. Ekkor került sor a magyarországi szakképzés reformjára, és ezzel együtt újra bevezették a technikumi képzési formát, melynek értelmében 5 évessé vált a szakképzés. 2020 szeptembere óta nevünk: Szegedi SZC Kőrösy József Közgazdasági Technikum. Évfolyamonként 4 osztályt indítunk: a nyelvi előkészítő (A), a nyelvi (B), az informatika (C) és az üzleti orientációjú (D) képzéseinket. Legnépszerűbb üzleti osztályainkból „egyenes út” vezet az egyetemi oktatásba, mely a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karával kötött megállapodás eredménye.
A három kötelező közismereti tárgyból (magyar, matematika, történelem) 12. év végén előrehozott érettségit tesznek a diákok, idegen nyelvből ugyanekkor tehetnek, 13. év végén pedig a technikusi szakképesítés szakmai vizsgája lesz az ötödik érettségi tárgy, ami emelt szintű megmérettetésnek számít. A 13. év végi sikeres vizsga után a tanuló két végzettséget igazoló bizonyítványt kap: érettségi bizonyítványt és a technikusi végzettséget igazoló oklevelet. A diákok ösztöndíjat, illetve a végzés után pályakezdési támogatást kapnak.
Iskolánkat egyéb módokon is igyekszünk sikeressé és vonzóvá tenni: tanulóink országos versenyeken – többnyire szakmai vonalon – sokszor szerepelnek eredményesen, de diákolimpiákon, matematika vagy akár történelem versenyeken is születnek szép eredmények. Külföldi kapcsolataink szintén nagyban hozzájárulnak intézményünk sokszínűségéhez. Jelentős energiákat fektetünk PR-tevékenységbe, amelynek során a nagyközönséggel ismertetjük meg iskolánk tevékenységét és életét honlapunk, Facebook- és Instagram-oldalaink, helyi rádiós és televíziós riportok, interjúk, nyílt napok segítségével. Az úgynevezett Szakmafesztiválon, illetve az Agóra Pályaválasztási Napjain pedig kihelyezett standjainkon történik leendő diákjaink és szüleik tájékoztatása.
Az utóbbi években az iskola épületében jelentős felújítások és átalakítások zajlanak az állagmegőrzés és a modernizáció jegyében.